ورق طلا و کاربرد آن در نقاشی ساختمان

ورق طلا چیست و چه کاربردی در نقاشی ساختمان دارد؟

ورق طلا
در طی این مطلبی به چیستی ورق طلا و کاربرد آن در نقاشی ساختمان خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.
ورق طلا چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ جنس ورق طلا از چه ماده ای است؟ ضخامت ورق طلا چقدر است؟ وزن ورق طلا چقدر است؟ ابعاد و استاندارد ورق طلا چه میزان است؟ ورق طلا چه کاربردی در نقاشی ساختمان دارد؟ ورق طلا را چگونه بر روی دیوار و سطوح دیگر پیاده سازی کنیم؟ سوالاتی از این دست ذهن شمارا مشغول کرده و یا می خواهید که در مورد آن اطلاعات جامع و کاملی پیدا کنید. برای گرفتن پاسخ همه این موارد مارا در ادامه این مطلب همراهی کنید.

ورق طلا چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که ورق طلا در حقیقت دو نمونه اصلی و عمده دارد یکی ورق طلای عیار دار می باشد که جنس این ورق از طلای خالص بوده و بسته به نوع مصرف و کاربردی که دارد دارای ابعاد مختلف و همچنین عیارهای گوناگون و ضخامت متفاوت است، از ورق طلای عیار دار در کارهایی مانند ساخت ساختمان ها و اماکن مذهبی یا فرهنگی و هنری و حتی املاک شخصی استفاده میشود، همچنین در کارهای هنری ماند تذهیب و مینیاتور و نقاشی و مصارف تزئینی گوناگون دیگر نیز میتواند داشته باشد، از جنبه دیگر مصارف غذایی و خوراکی و آرایشی این محصول است که برای کیک و شیرینی و دسر و حتی نوشیدنی های شیک و گران قیمت خاص استفاده شده و یا در مصارف تزئینی و آرایشی برای مراسمات خاص میتوان از این نمونه ورق طلا استفاده کرد، به طبع ان با توجه به عیار دار بودن این نمونه از ورق طلا قیمت گران و بالاتری نسبت به روق طلای متداول و متعارف دارد و مصارف خاص تر و محدود تری نیز دارد.

نمونه دوم ورق طلا که بیشتر در کارهای تزئینی و ساختمانی و تجری مرسوم است نوعی از ورق های با متریال پایه فلز می باشد که از جنس طلا نبوده و به دلیل داشتن رنگ و براقیت و جلای ظاهری که مانند طلا دارند به نام ورق طلا شناخته میشوند، این نمونه از ورق طلا دارای ضخامت های در حد میکرون بوده و برای کارهای بسیار ظریف که احتیاج به رنگ و زیبایی بالایی دارند استفاده میشوند و معمولا دارای ابعادی ۲۰*۲۰ و ۱۶*۱۶ و ۱۲*۱۲ و ۸*۸ سانتی متر هستند که متداول ترین نوع آن در بازار ایران که بیشترین مصرف را دارد ابعاد ۱۶*۱۶ سانتی متر است، این نمونه از ورق از لحاظ قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه بوده و در صنعت های مختلف به جای آب طلا و یا حتی رنگ های طلایی مورد استفاده قرار می گیرد و نمای همانند طلا ایجاد می کند.

کاربرد ورق طلا کجاست؟

اولین موضوعی که این بحث را میتواند یک سوال کوتاه بدهد این است که بسته به خلاقیت هنرمند سازنده کاربرد ورق طلا تا بینهایت می تواند برود!!! بله درست است اگر کمی به محیط اطراف خود دقت کنید و یا حتی به ابزار و لوازمی که در گذشته دیده اید متوجه میشوید که ابزار بسیار زیادی هستند که از ورق طلا در ساختشان استفاده شده است.
امروزه بیشتر استفاده از ورق طلا در پتینه کاری های مختلف می باشد و همچنین از ورق طلا در ساخت مبلمان های زیبا و مجلل و یا حتی در تزدین مجسمه ها و ظروف مختلف میتوان از ورق طلا استفاده کرد.

کاربرد ورق طلا در نقاشی ساختمان

یکی دیگر از موارد پتینه کاری با ورق طلا و نقره می باشد. البته توجه فرمائید که این نوع سبک کار در گچبری ها,فریم انواع قاب عکس و آئینه,انواع مجسمه,ساعت دیواری,چوب و فلز قابل استفاده می باشد.

نقاشی ساختمان با ورق طلا

نقاشی ساختمان با ورق طلا

آموزش اعمال ورق طلا در نقاشی ساختمان و پتینه کاری دیوار

برای کار روی سطوح گچی ابتدا زمینه را با رنگ روغن یا اکریلیک به خوبی پوشش دهید,سپس بعد از خشک شدن سطح مورد نظر از چسب ورق طلا باید استفاده کنید چسب را داخل آب رقیق کنید به قدری که غلظت چسب به اندازه غلظت شیر برسد در سطوحی که چسب را با (قلمو-اسفنج و یا کهنه) اجرا می کنید عاری از هرگونه  گرد و غبار باشد بعد از اینکه چسب اجرا شد فرصت می دهیم تا بی رنگ شود بعد به آرامی ورق طلا یا نقره را برداشته و در محل چسبکاری شده استفاده کنید.

دقت داشته باشید ورقها بیش از اندازه نازک بوده و شما ملزم به آنید که دقت بیشتری کنید بعد از اجرای ورق بایستی با پارچه نرم سطح را بخوبی ماساژ دهیم تا کار به نحو احسنت پرس شود بعد اجازه دهید تا کار کاملا خشک شود سپس با پارچه نرم بروی سطح کار ماساژ میدهیم که ورق های اضافی از میان برداشته شود از قلم مو  برای جاهای بخصوص که قابل دسترسی نیست میتوان برای پاک کردن ورق اضافی استفاده کرد.

نکته مهمی که شما باید راجب تکنیک ورق کردن در ساختمان مورد توجه خود قرار دهید این نکته است که ورق طلا بر روی سطوح ساده و یک نواخت ساختمانی شما (مانند دیوار ساده) در انتهای کار دارای تکه های مربع شکلی خواهد بود که قسمتهای به هم چسبیده ورق طلا را نشان خواهند داد و این نکته میتواند یکی از ضعف های بزرگ ورق کردن دیوار یا سقف ساده ساختمانی باشد.

به این نکته توجه داشته باشید وقتی تصمیم به ورق کردن سطح کاملی از دیوار یا ستون ساختمان دارید بدانید در انتهای کار سطح شما به طور حتم به شکلی محسوس دارای مکعب مربع های سایه داری خواهد بود که جزو اصالت ورق طلا می باشد نه ایراد یا ضعف و مهارت اجرا کننده ورق طلا، نقره و…
امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات مناسبی را در اختیارتان قرار داشته باشد.

منبع: goldleafsuppliesroyaldesignstudio

ترجمه و بازنشر: xhousepainting.com

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید