کنیتکس و انواع آن در نقاشی ساختمان – قسمت اول

کنیتکس و انواع آن در نقاشی ساختمان – قسمت اول

در طی این مقالات چند قسمتی نگاهی خواهیم انداخت بر کنیتکس و انواع آن در نقاشی ساختمان.

کنینتکس بر سه نوع می باشد:

1- کنیتکس روغنی

2- کنیتکس پلاستیک

3- کنیتکس اکرولیک

*  هر یک از نوع کنیتکس ها بر سه نوع (ریز دانه- متوسط – و دانه درشت) تقسیم می شوند.

1- انواع کنیتکس روغنی:
این نوع کنیتکس هم برای داخل ساختمان و هم برای بیرون ساختمان مورد استفاده می باشد و مهمترین مزیت آن آب گریز بودن آن می باشد و مهمترین معایب آن علاوه بر گرانی بنزین و بوی نا مطبوع و دیر خشک شدن آن اینست چون با بنزین حل و رقیق می شود تا کاملا خشک نشده باشد با کوچکترین جرقه ای حتی با زدن کلید برق شعله ور شده و در محیط های سر بسته خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

2- انواع کنیتکس پلاستیک:
این نوع کنیتکس برای داخل ساختمان و جای که در معرض آب نباشد مورد استفاده قرار می گیرد مهمترین مزیت آن عدم وجود بوی نامطبوع و عدم اشتعال و خشک شدن سریع و حل و رقیق شدن با آب می باشد و مهمترین معایب ان آب گریز نبودن آن می باشد به این صورت که اگر در معرض آب قرار بگیرد رطوبت آب را در خود جذبنموده و کم کم حالت چسبندگی خود را از دست می دهد.

3- انواع کنیتکس اکرولیک:
این نوع کنیتکس هم برای داخل و هم برای خارج ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد مهمترین مزیت این نوع کنیتکس آب گریز بودن خشک شدن سریع عدم وجود بوی نامطبوع و عدم اشتعال می باشد. باید توجه داشت که کنیتکس را به کمک مخزنهای پمپ باد و قیفهای مخصوص به دیوار یا سقف می پاشند. برای اینکه دانه هایکنیتکس به اطراف (در و پنچره و چمن یا کف …….) پاشیده نشود آنها را تا 15 متری محل کار با مشمع و … می پوشانند.

کنیتکس روغنی

خواص ویژه:

استفاده از مواد رنگ آمیزی در نمای خارجی همواره مد نظر متخصصان بوده و هست. موادی همچون انواع کنیتکس، پلیتکس وغیره به لحاظ مقاومت در مقابل آب و باران، سرعت و سهولت در اجرا و پایین بودن هزینه اجرا مورد توجه سازندگان ساختمانها بوده، درخدمت صنعت ساختمان و مهندسین قرار گرفته است.

کنیتکس روغنی برپایه رزینهای آلکیدی لانگ 70 درصد کد AL166 تهیه شده است وفیلمی سخت و بادوام و مات ایجاد می کند. مقاوم درمقابل پوسته شدن و ترک خوردگی و شرایط جوی (بارندگی، تابش آفتاب و اشعه ماوراء بنفش) می باشد. کنیتکس روغنی قابل شستشو است و به علت استفاده درصد بالایی از رزین، دارای چسبندگی بسیار بالایی می باشد به طوری که بعد از خشک شدن کامل، دانه هایپرلایت به هیچ وجه از سطح جدا نمی گردد.
نوع دانه بندی براساس مواد پرلایت تعیین می شود و استحکام نهایی پس از سفت شدن حاصل می گردد.
این محصول به هیچ وجه با آب مخلوط نشده و فقط با حلالهای مخصوص خود قابل اجرا است. در انواع رنگها قابل اجرا می باشد.

انواع كنیتكس روغنی

مشخصات فنی انواع كنیتكس های روغنی جهت نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها

*تركیبات :* انواع رزینهای الكیدی، اكسید تیتان، الیافهای مصنوعی در

گریدهای مختلف، پرلایت، حلالهای ویژه مخصوص ، بنتونیت ،اكسید زنگ ، بی

كربنات كلسیم در مشهای مختلف ، پودر تالك ، پودر میكا ، كبالت ، سرب ، كلسیم و …

مشخصات عمومی انواع كنیتكس های روغنی جهت نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها

كنیتكس های روغنی پوشش و محافظ بسیار زیبائی برای خارج و داخل ساختمانها می باشد. مقاومت و استحكام كنیتكس روغنی در مقابل عوامل جوی ملی چندین سال گذشته كنیتكس روغنی را به عنوان پوشش و نمای مناسب ساختمان در اكثر كشورهای جهان معرفی نموده است. كنیتكس های روغنی به خاطر تركیب شیمیائی مخصوص آن واتر پروف (ضدآب) بوده و در مقابل عوامل جوی كاملاً مقاوم می باشد همچنین كنیتكس های روغنی به علت سبكی و وزن مخصوص آن بر روی ساختمان بار كمتری وارد و بر روی سیمان، چوب، آهن، آردواز، گچ، ینلهای گچی، بتون، جداول خیابان و غیره به رنگهای مختلف به راحتی قابل اجراء می باشد و 8 ساعت پس از اسپری شدن خشك و استقامت نهایی آن پس از 1 ماه حاصل می شود. قابل توجه است كه هر كیلوگرم كنیتكس نوع سوپر 5/1 م.م، ممتاز 30/1 م.م و درجه یك 15/1 م.م را پوشش می دهد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید