آشنایی با رنگ پلاستیک ساختمانی

آشنایی با رنگ پلاستیک ساختمانی

آیا می‌دانید که رنگ پلاستیک ساختمانی چیست، از چه موادی تشکیل شده است و در چند نوع به بازار عرضه شده است؟ با ما همراه باشید.



یکی از پرمصرف ترین رنگ های ساختمانی گروه رنگ های پلاستیک (امولسیون) میباشد. ماده اصلی این رنگ لاتکس می باشد و در دو نوع تمام پلاستیک و نیم پلاستیک عرضه می شود.

نوع تمام پلاستیک به ادعای کارخانجات رنگ سازی قابل شستشو می باشد ولی تجربه نشان داده که این ادعا صرفا تبلیغاتی است و کلا رنگ های حلال آب قابلیت شستشو صد درصد را ندارند و کارفرمایانی که مایل به شستشوی منزل خود هستند تنها به رنگ های روغنی می توانند اطمینان کنند.

پرمصرف ترین رنگ در این نوع: نیم پلاستیک می باشد که رنگ نیم پلاستیکی که استاندارد باشد در مقابل آب مقاوم هستند (قابل شستشو نیستند) وهزینه پائینتر وسرعت اجرای بالاترونداشتن بو وشیک بودن و…. باعث شده است که استقبال زیادی از این نوع رنگ بشود.

دیده شده که حتی در ساختمان های گران قیمت هم به لحاظ شیک بودن رنگ پلاستیک (نیم پلاستیک) مصرف می شود و کارفرما بعد از 2 یا 3 سال با صرف زمان و هزینه کمتر نسبت به رنگ روغنی : دیوارهای ساختمان خود را تغییر رنگ می دهند و روحی تازه به فضای زندگی خود می دهند.

رنگ پلاستیک (طبق عرفی که معمول شده نقاشان و کارفرمایان رنگ نیم پلاستیک را رنگ پلاستیک می نامند و کارفرمائی که قصد سفارش رنگ پلاستیک داشته باشد سفارش رنگ پلاستیک قابل شستشو می دهد) هم مانند رنگ روغنی سازگاری بالائی نسبت به اجرا بوسیله غلطک دارد.

رنگ پلاستیکی که بوسیله قلم اجرا شود دارای رش قلم میشود که سلیقه اکثر کارفرمایان رش قلم را نمیپسندد ورنگ پلاستیکی که بوسیله غلطک یا اسپری گان اجرا شود حالت مخملی زیبا وشکیل دارد که مورد پسند هر نوع سلیقه ای قرار میگیرد.

رنگ پلاستیک برای اجرا بر روی گچ نو: نیاز به بتونه کشی کامل سطح (ماستیک) ندارد و در صورتی که سطح کار ناصاف و دارای تعمیرات زیاد باشد و یا در صورت درخواست کارفرما (به هر دلیل) : باید سطح کار روغن الیف درجه 1 (سطح کاری که گچ است) اجرا شود وسپس 1 یا دو دست بتونه کشی کامل (ماستیک) اجرا شود وهزینه روغن زدن وبتونه کشی جداگانه محاسبه شود.

رنگ پلاستیک فاقد بو می باشد وسرعت خشک شدن بالائی دارد.

کلا در منازل ایرانیان رنگ پلاستیک برای سقف ها استفاده می شود که علاوه بر کاهش هزینه به واسطه عبور راحت گرما و رطوبت هوا از رنگ پلاستیک: این نوع رنگ برای سقف مناسب تر از رنگ روغنی می باشد.

در سالهای گذشته که رنگ پلاستیک استاندارد عرف نبود کارفرمایان سفارش رنگ کردن منزل بوسیله گل سفید می دادند که عبارت بود از تکه های گلی سفید رنگ که باید خرد میشد و چند روز در آب خیس می خورد و بعد از حل شدن (به سختی حل میشد) و گذشتن رنگ از صافی با لعاب (سریش حل شده در آب) مخلوط می شد و باز هم از صافی عبور می کرد و بعد بوسیله قلم و یا پمپ های سمپاشی بر روی سقف و دیوار اجرا می شد.
البته استفاده از گل سفید تا حدود زیادی منسوخ شده و وقت و انرژی که صرف آماده کردن گل میشود و نیز کیفیت پائین و در ضمن قیمت بالای گل سفید استفاده از این پوشش را منسوخ کرده (البته بعضی از کارفرمایان مسن هنوز هم سفارش گل زدن برای ساخت های قدیمی را دارند)

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید